Meditatieavonden

Stilte is een kostbaar goed, maar het is helaas niet makkelijk te vinden. Zelfs als je alleen thuis bent, kan het nog behoorlijk druk zijn in je hoofd. 

 

Meditatie is een manier om je te oefenen om stil te worden. Waarbij je, ook als het druk is in je hoofd, steeds opnieuw contact maakt met de stilte die er -verscholen tussen je gedachten- óók is.

 

Dit klinkt misschien vaag, maar het is eigenlijk heel concreet. Als we mediteren, activeren we de prefrontale cortex van ons brein, waarmee we onze aandacht bewust sturen.

 

Door onze aandacht steeds opnieuw te richten op wat we, van moment tot moment, met onze zintuigen ervaren, activeren we onze rechterhersenhelft, die ons in staat stelt om wijs te zijn. Met onze rechterhersenhelft kunnen we namelijk:

 

- het grotere geheel waarnemen zodat we onze focus vasthouden en niet verzanden in details en trivialiteiten;

- ons stevig en verbonden voelen zodat we onszelf kunnen en durven zijn;

- afstemmen op ons lichaam, zodat we makkelijker opmerken wat we willen, voelen en nodig hebben;

- afstemmen op anderen, zodat we beter en 'echter' contact kunnen maken;

- creatief zijn waardoor we beter in staat zijn om oplossingen te bedenken voor de uitdagingen op ons pad. 

 

Hoe vaker we stil zijn en afstemmen op de wijsheid van onze rechterhersenhelft, hoe makkelijker het wordt om in het dagelijks leven authentiek, zelfverzekerd en kalm te zijn. Vaardigheden die we nodig hebben om onze eigen bevredigende koers in het leven te vinden en vast te houden.

 

Elke maand stel ik daarom mijn huiskamer beschikbaar om gezamenlijk te mediteren. Om een stok achter de deur en een steun in de rug te zijn voor wie dat kan gebruiken. De bijeenkomst start om 20 uur en begint met een stille en ongeleide meditatie van 30 à 40 minuten. Hierna is er gelegenheid om onder het genot van een kop thee van gedachten te wisselen of ervaringen te delen. De bijeenkomst eindigt weer om 21 uur.

 

Deelname is kosteloos, en je hoeft niets mee te nemen. Actuele data vind je in de agenda. Aanmelden kan door me een bericht te sturen. 

 

Mocht je geen ervaring hebben met mediteren, maar toch een keer willen komen, dan kan dat. Als je een half uur eerder komt, maken we even kennis en kan ik je uitleg en instructies geven. Neem hiervoor even contact met me op.