Weet je niet wat je wilt? Waarom mindfulness essentieel is, en naar een app luisteren niet genoeg is.

 

Als je niet (precies) weet wat je wilt, en daar wel achter wilt komen, is mindfulness essentieel.

 

MAAR: dan bedoel ik niet dat je een kwartier per dag naar een app luistert! Eerder dat mindfulness een levenswijze is, iets wat je talloze keren op een dag toepast.

 

Wat ik bedoel, kun je vergelijken met het volgende.

 

Stel: Het is zaterdagochtend en je hebt een volle to-do-lijst. En je hebt een hond, en het is jouw beurt om hem die ochtend uit te laten. Gewoon een denkbeeldig scenario om iets duidelijk te maken.

 

's Morgens heb je als eerste een kwartier de oefening op je app gedaan. Je bent tevreden: dat heb je in ieder geval al gedaan vandaag. Je werd er lekker ontspannen door, alhoewel je opmerkte dat je nog wel wat gedachten hebt. Kennelijk ben je er nog niet, denk je. Volgende keer weer verder oefenen, denk je.

Nu is het eerst tijd om de hond uit te laten. Je vindt het fijn om even naar het bos te gaan. Dan kan de hond los, en heb jij je handen vrij om even naar het nieuws te kijken en wat appjes te beantwoorden.

Je loopt je vaste rondje, en aan het eind daarvan ben jij weer op de hoogte van het nieuws en heb je je whatsapp weer bijgewerkt. Weer iets wat je van je to-do-lijst kunt afvinken.

Je stopt je telefoon in je broekzak, jullie stappen in de auto en onderweg denk je aan wat je allemaal moet doen vandaag. Daar word je niet blij van. Je hoopt dat je vanavond nog wat tijd overhebt om iets leuks te gaan doen. Maar je ervaring leert dat je daar na zo'n drukke dag meestal te moe voor bent en op de bank gaat hangen.

 

Nu het alternatief.

 

Je hebt een mindfulnesstraining gedaan en weet dat mindfulness niet bedoeld is om te ontspannen of je hoofd leeg te maken.

's Morgens doe je een mindfulnessoefening, waarbij je opmerkt dat je wat gespannen bent en dat je hoofd vol zit met gedachten over een moeilijkheid.

Je begint je dag zoals altijd met het uitlaten van de hond, en vandaag besluit je naar het bos te gaan. Je hebt al eens gemerkt dat je daarvan ontspant, en dat je gedachten tot rust komen. Je maakt er een wandelmeditatie van, waarbij je je aandacht zo goed mogelijk probeert te richten op de omgeving, op je ademhaling en op je lichaam.

Je gedachten blijven gewoon komen, maar je weet dat dat niet erg is. Elke keer als je het opmerkt, richt je je aandacht weer op de bomen of je voeten.

Terwijl je dat doet, ga je steeds meer genieten van je wandeling. Je aandacht wordt in beslag genomen door het hier en nu en je wandelt steeds meer in een soort flow.

Aan het einde van de wandeling voel je dat je batterijtje opgeladen is, je hoofd helderder, en je ziet in hoe relatief die moeilijkheid is waarmee je in je hoofd zat, en dat het allemaal niet zo erg is als dat je gedachten je eerder op de ochtend wilden wijsmaken.

Ook voel je je geïnspireerd om vandaag leuke dingen te gaan doen. Maar je weet dat je een to-do lijst op je hebt liggen wachten, en het zijn helaas allemaal dingen waar je niet veel zin in hebt. Daarom neem je je voor om gedurende de dag zo veel mogelijk met je aandacht in het hier-en-nu te blijven. Dat heb je geleerd in je mindfulnesstraining, en je hebt gemerkt dat je daardoor meer ontspannen kunt blijven te midden van de drukte, dat er vaker kleine momenten zijn waarop je toch geniet, en dat je zo meer energie overhoudt aan het einde van de dag.

Omdat je hoofd zo helder is, zie je ook in dat niet alles op je to-do-lijst even belangrijk is. Het nieuws sla je een keertje over, dat kan best, en sommige andere dingen hoeven eigenlijk niet vandaag. De maaltijdplannen die je had, kunnen wel wat eenvoudiger.. Zo creëer je tijd om vandaag toch iets te gaan doen wat je leuk vindt, en waar je nog meer energie van krijgt.

Aan het eind van de dag ben je tevreden: je hebt van de dag genoten, hebt gedaan wat echt moest gebeuren, en nieuwe ideeën gekregen voor andere leuke dingen die je binnenkort wilt gaan doen, omdat je voelt dat je je daarin wilt ontwikkelen, dat je ernaar verlangt dat je leven meer over die dingen gaat.

 

Dit is het verschil tussen mindfulness als item op je to-do-lijstje en tussen mindfulness als levenswijze.

 

Met mindfulness als levenswijze lukt het beter om:

 

  • hoofd- en bijzaken te onderscheiden, waardoor je ruimte creëert in je agenda en in je hoofd

  • bewust met je tijd en energie om te gaan

  • te voelen waar je behoefte aan hebt, zodat je beter voor jezelf kunt zorgen en jezelf kunt geven wat je nodig hebt

  • op te merken waartegen je weerstand hebt, en daar op een wijze manier mee om te gaan

  • op te merken waar je energie van krijgt

  • dingen los te laten waar je geen energie (meer) in wilt investeren

Op die manier helpt mindfulness je om te voelen wat je wel en niet wilt, en om te komen waar je wilt zijn. 

 

Mindfulness is niet een doel, maar een weg die zich ontvouwt.

 

Wil jij ook leren hoe je mindfulness in je leven kunt integreren, zodat het je helpt om beter te sturen in de richting van wat je wilt? Volg dan mijn training Aan het roer van je leven. Hier vind je meer info.


~ Mindfulness gaat er niet om om je goed te voelen, maar om goed te voelen. ~

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0