De 2 grootste denkfouten waardoor je het mediteren misschien niet volhoudt

Je wilt een helder, opgeruimd hoofd en een duidelijke focus. Je hebt kennisgemaakt met mindfulness en hebt gemerkt dat dat je echt helpt. Je weet dat het is als tandenpoetsen: je moet het gewoon elke dag doen. Maar in de praktijk krijg je dat maar niet voor elkaar.

 

Herkenbaar?

 

Zelf heb ik er jaren over gedaan om mindfulness een vaste plek in mijn leven te geven. Het ging een beetje zoals op het plaatje hieronder. 

Ik zal je straks een tip geven die je zal helpen om het mediteren een vastere plek in je leven te geven.

 

Maar eerst nog dit.

 

Het kortetermijneffect van mindfulness ken je wellicht: meer ruimte in je hoofd. Maar dit effect is fragiel: als je een paar dagen niet mediteert, is het effect verdwenen. Als je net begint met mediteren, is het mediteren dan ook nog een soort 'moeten': als je het niet doet, ben je onrustig en gestresst.

 

Heel frustrerend. Want je hebt het al zo druk, en dan 'moet' je ook nog mediteren!

 

Maar mindfulness heeft ook een langetermijneffect: je weet beter wat je wilt, waar je heen wilt in je leven, en hoe je daar moet komen. Je wordt milder en empathischer, vriendelijker voor jezelf en anderen. Je krijgt zelfvertrouwen en ervaart zin, een doel of een betekenis in je leven.

 

Naarmate je langer mediteert, wordt het effect op je onrust en stress dus veel duurzamer. Er komt meer ruimte in je leven en je houdt meer energie over. Het wordt dan steeds makkelijker om het mediteren vol te houden.

 

Tegen die tijd is mindfulness geen doel meer, maar een weg geworden. Een weg naar een mooi leven. Het moeten is een willen geworden. En als je echt wilt, vind je altijd wel een mogelijkheid om te mediteren.

 

Maargoed, voor het zover is kun je wellicht wat tips gebruiken.

 

Mijn tip: herken de volgende twee denkfouten, zodat je niet in hun valkuil stapt.

 

1. 'Ik heb geen tijd om te mediteren'.

 

Matthieu Ricard, een gepromoveerd moleculair bioloog en monnik, schreef hierover iets heel treffends. Het precieze citaat heb ik niet, maar het komt hierop neer:

 

'Mindfulness schept ruimte. In je hoofd, hart, leven en in je agenda. Zeggen dat je geen tijd hebt om te mediteren is als een patiënt die pas een pil wil slikken als hij beter is.'

 

Je kunt het ook vergelijken met je huis opruimen.

 

Als je huishouden een grote chaos is, loop je voortdurend tegen obstakels aan die energie kosten. Je raakt belangrijke post kwijt waardoor je vergeet je rekeningen op tijd te betalen. Je komt te laat op afspraken omdat je je sleutel, telefoon of portemonnee kwijt bent. Als je even snel iets wilt opschrijven kun je geen pen of papier vinden, of er blijkt geen eten in huis als je honger hebt. Als je even pauze wilt houden kun je niet echt ontspannen omdat je overal om je heen troep ziet. Je loopt dus achter de feiten aan en hebt geen overzicht.

 

Een beproefd recept voor stress.

 

Maar als je elke dag 20 minuutjes besteedt aan je huishouden, loopt alles een stuk gesmeerder. Je bespaart tijd en energie doordat de boel op orde is. Je komt makkelijker in een flow.

 

Mediteren is als het opruimen van je huis. En als je net begint, is je 'huis' nog een grote chaos. Dat brengt me bij de volgende valkuil.

 

2. 'Ik ben te onrustig om te mediteren'.

 

Of: 'Ik heb zó veel gedachten dat ik maar stop met mediteren'.

 

Ik las een e-book van een mindfulnessaanbieder die er eerlijk voor uitkwam dat ze bijna nooit mediteerde, omdat ze dan zo veel onrust in haar hoofd kreeg.

 

Dat is te vergelijken met je huis opruimen, en dan de hoeken met de grootste troep vooral links laten liggen omdat je daar te onrustig van wordt.

 

Het is een veelvoorkomend misverstand: denken dat je gedachten op de een of andere manier verdwijnen als je gaat mediteren.

 

De werkelijkheid is dat die gedachten altijd zullen blijven komen. Rommelige gedachten, irritante gedachten, pijnlijke gedachten, steeds herhalende gedachten, liedjes, plannen, herinneringen, de hele rataplan.

 

Mindfulness leert je alleen om daar anders mee om te gaan, zodat het niet meer -of veel minder- tot onrust leidt.

 

Als je stopt met mediteren omdat je te veel gedachten hebt, doe je niets anders dan wat je altijd al deed. En je weet: dan krijg je ook wat je altijd al kreeg. Onrust, en strijd met je onrust.

 

Alle begin is moeilijk. Ook leren mediteren is een kwestie van vallen en opstaan.

 

Als je van mijn generatie bent, herinner je je misschien Barry Stevens in de Soundmixshow: 'Vooral doorgaan!' Zo is het inderdaad.

 

En: blijf mild voor jezelf...

 

Wat trouwens ook helpt is samen mediteren. Bijvoorbeeld via Stadsverlichting, dat is gratis en kan ook bij mij thuis.  Je bent van harte welkom. 

 

Vind jij het moeilijk om te blijven mediteren? Waar loop je tegenaan? Of heb je een vraag over deze blogpost? Laat het hieronder weten! 

Commentaren: 1
  • #1

    Anne Te Boekhorst (donderdag, 07 maart 2019 13:27)

    Vooral doorgaan !